Art déco i Rom – Hotel Mediterraneo

På Via Cavour nummer 15, ikke langt fra Roms centralstation Stazione Termini, ligger Hotel Mediterraneo. Fra gaden fanger dette dejlige og spændende firestjernede hotel ikke nødvendigvis din opmærksomhed, men det er et hotel med en interessant historie og en unik samling af Art déco i Rom.

Reklame for seværdighed og hotel i Rom med reklame-link

Art déco på Hotel Mediterraneo fra 1930’ernes Rom

Når du træder ind i hallen med receptionen og de tilstødende sale på Hotel Mediterraneo, befinder du dig praktisk talt i en tidslomme fra 1930’erne. Art déco som kunstnerisk stilart og udtryksform i arkitektur og design kan spores tilbage til den internationale udstilling af moderne dekorativ og industriel kunst, der blev afholdt i 1925 i Paris. Som stilart fandt Art déco udbredelse i Europa op gennem 1930’erne, mens den stadig var udbredt i USA op gennem 1940’erne.

Luksus, stil og funktion

Art déco var på den tid en meget moderne stilart og i forbindelse med hotelforretning er der ingen tvivl om, at den er blevet opfattet som meget luksuriøs og stilfuld. Samtidig understøtter det funktionelle element i stilarten en ide om effektivitet. En værdi som er vigtig i hotelindustrien. I øvrigt fandt stilen også indpas i bygningen af tidens luksuriøse krydstogtsskibe.

Ofte fremhæves Coppedè bydelen som et eksempel på arkitektur i Art déco stil i Rom. Dog må de smukke og spændende bygninger i Coppedè siges at være præget af flere stilarter. Derfor bliver Hotel Mediterraneoregnet regnet for et af de bedste steder, at opleve italiensk Art déco i Rom.

Faktisk er hotellet omfattet af de italienske kulturbevaringslove. Det vil sige at der ikke må ske omfattende ændringer i indretningen og at hotellet i samarbejde med de offentlige myndigheder har bevarings- vedligeholdelsespligt. Da der naturligt nok er slid på et hotel med mange gæster, råder hotellet over en fast stab til at holde møbler og andre kunstgenstande ved lige.

I Rom tilskrives Art déco indretningen på hotellet en så høj kulturel værdi, at det til tider bliver kaldt ’1930’ernes Pompeji’.

Eksempler på Art déco arkitektur og indretning i Danmark

I Danmark slog Art déco som stilart særligt igennem indenfor design af møbler, lamper og keramik. Derudover finder du flere eksempler i grafisk kunst, skulptur og malerkunst. Der findes dog også eksempler på Art déco eller Art déco inspireret arkitektur og indretning i Danmark. Særligt fremhæves Nye Scene (Stærekassen) på Det Kongelige Teater i København, som blev indviet i 1931. Stærekassen er tegnet af arkitekten Holger Jacobsen.

Et andet eksempel finder du på Hotel Astoria ved Københavns Hovedbanegård fra 1935, tegnet af Ole Falkentorp. Endelig er Gammelholm Toldkammer på Københavns Havnepromenade fra 1937, designet af Kristoffer Nyrop Varming, også et eksempel.

Oplev Art déco i Rom på Hotel Mediterraneo

Da der er tale om et hotel er den bedste måde hvorpå du kan opleve stemningen og Art déco indretningen naturligvis, at overnatte på Hotel Mediterraneo. Så får du adgang til alle hotellets faciliteter. Herunder den smukke og fornemme sal, Sala delle Polene (sal med Galionsfigurer), hvor morgenmaden serveres. Endelig kan du vælge at bo på et såkaldt Déco værelse og få en total Art déco oplevelse.

Art déco værelse Hotel Mediterraneo Rom
Eksempel på et Déco værelse på Hotel Mediterraneo i Rom. Billede af Bettoja Hotels.

Ønsker du ikke at bo på Hotel Mediterraneo kunne et besøg i Bar 21 være en hyggelig måde at opleve 1930’er stemningen på. Selve baren i Art déco stil er helt uden sidestykke med den smukke stjernehimmel og er meget spændende at sidde i. Er du vild med nogle af de klassiske amerikanske drinks, er Bar 21 også stedet.

Hotel Mediterraneo blev under Den Anden Verdenskrig først brugt som et hovedkvarter af den tyske værnemagt, da det italienske fascistiske regime gik i opløsning. Siden blev hotellet overtaget som et hovedkvarter for de amerikanske og allierede befrielsestropper fra den 5. juni 1944. Hotel Mediterraneo blev derfor hurtigt stedet i Rom med en American Bar.

For eksempel kunne du tage en aperitif i Bar 21‘s spændende luksuriøse omgivelser inden middagen i det hyggelige Monti kvarter. Der er cirka en kilometer at gå til Monti, alt efter hvor du har din restaurant.

Tagterrassen på Hotel Mediterraneo

I forårs-, sommer- og efterårsmånederne med godt vejr, har du også mulighed for at nyde en fantastisk udsigt over Rom fra Hotel Mediterraneos Ligea Lounge Bar på tagterrassen. Hotellet ligger på Esquilinhøjen, som er den højeste i Roms centrum. Det er den samme høj, hvor du for eksempel finder Santa Maria Maggiore kirken. Samtidig er Hotel Mediterraneo med sine 10 etager den højeste bygning på Esquilinhøjen, hvilket naturligvis giver dig et meget privilegeret udsigtspunkt.

På Art déco tur på Hotel Mediterraneo

Den italienske arkitekt på Hotel Mediterraneo var Mario Loreti, som har udviklet Art déco stilen i hele den måde hotellet fremstår på. Dette mærker du straks når du træder ind i hotellet med receptionen udført i massivt træ på højre hånd. På venstre hånd finder du to elevatorer og mellem disse en mindre trappe. Inden du går op ad trappen, kan du beundre de to mosaikarbejder over hver elevatordør.

Begge mosaikker forestiller Ulysses. I den ene mosaik er solen placeret i øst som repræsenterer Ulysses afrejse og i den anden er solen placeret i vest, hvilket fremstiller Ulysses tilbagekomst. Begge mosaikker er udført af den italienske kunster Franco d’Urso.

Går du de få trin op ad trappen vil du befinde dig i Sala del Camino – Kaminsalen – med Bar 21 på højre hånd og Sala della Mappa – Landkortsalen – på venstre hånd. I alle salene finder du et meget rent Art déco design med møbler, lamper og andre kunstgenstande.

Træindlægsarbejderne

I Sala del Camino oplever du et spændende kunstigt ovenlys, der giver indtryk af at befinde sig under et glastag.

Træindlægsarbejde på Hotel Mediterraneo i Rom
Billede af Bettoja Hotels.

Over den store kamin, som har givet navnet til salen, er der et smukt træindlægsarbejde. Det forestiller Prometheus fra den græske mytologi, der bliver pint og plaget af Zeus som straf for at have givet mennesket kendskab til ilden.

Går du ind i baren finder du endnu et arbejde med den romerske gud Bacchus (kendt som Dionysos i den græske mytologi) og vinbønderne. Bacchus var gud for vin og den rus som vinen fremkalder. På venstre hånd hænger et rundt træindlægsarbejde som er omspundet med mystik, da ingen ved hvad det skal udtrykke – der er tale om en slags rebus. På den ene side er afbilledet en kvinde og en djævel, der frister hende og på modsatte side en kvinde der får klippet håret af med en saks.

Går du ind i Sala della Mappa finder du endnu et stort smukt træindlægsarbejde. Det fortæller om skrivekunsten gennem historien fra antikke tider frem til håndskriften med pen og papir.

Pergamentkortet over Middelhavet

I Sala della Mappa hænger en af kronjuvelerne i samlingen. Det er et stort kort over Middelhavet og Hotel Mediterraneo betyder jo Middelhavshotellet. Det er i sig selv en oplevelse at beundre et pergamentkort af denne størrelse. Samtidig fremstår det meget velvedligeholdt efter den sidste restaurering. Ved denne lejlighed fandt man også ud af at kunstneren der har skabt kortet, var Achille Capizzano. En kunstner der også arbejdede på Foro Italico, som er det store romerske sportsanlæg der blev indviet i 1932. Dengang under navnet Foro Mussolini.

Andre sale på hotellet med Art déco

Udover de tre ovennævnte sale som du frit kan besøge, findes der sale som du kun kan få adgang til når du bor på Hotel Mediterraneo. Sala delle Polene – Galionsfigurer salen, Sala del Mosaico – mosaiksalen og Sala San Giorgio – San Giorgios sal. Særligt Sala delle Polene fremstår meget smuk på grund af det havgrønne kakkel belagte gulv med kakler fra Amalfikysten, de massive træpartier med udskæringer og store flotte vinduespartier. Galionsfigurerne ser du helt oppe under loftet.

Sala delle Polene på Hotel Mediterraneo i Rom
Sala delle PoleneHotel Mediterraneo i Rom. Billede af Bettoja Hotels.

Hotel Mediterraneos historie

Hotelvirksomhed omkring centralstationen

Grunden til at du i dag kan opleve hotellet som en romersk kulturskat er blandt andet at Hotel Mediterraneo fra starten bygges som et prestigeprojekt. Bettoja familien som har drevet restaurant- og hotelvirksomhed i Rom i nu fem generationer siden 1875, startede byggeriet af hotellet i 1938. Familien var allerede engageret i aktiviteter på Esquilinhøjen ved Santa Maria Maggiore Basilikaen. I forbindelse med åbningen af den dengang nye centralstation Stazione Termini i 1874 åbnede familien hotellet Massimo d’Azeglio.

I dag driver Bettoja familien hele tre firestjernede hotellerVia Cavour tæt på centralstationen. Hotel Massimo d’Azeglio, Hotel l’Atlantico og Hotel Mediterraneo. Endelig driver de det trestjernede Hotel Nord Nuova Roma, som heller ikke ligger langt fra Stazione Termini.

Bettoja familiens hotel eventyr må derfor siges at være tæt forbundet til Stazione Terminis rolle som trafikknudepunkt i Rom. Dette gælder også for Hotel Mediterraneo, hvis tilblivelse falder sammen med tyveårsdagen for det fascistiske regime og forberedelserne til verdensudstillingen i Rom i 1942. Som bekendt blev verdensudstillingen aldrig til noget på grund af Den Anden Verdenskrig.

Ofte forbinder vi udelukkende EUR-kvarteret med de funktionalistiske bygninger og verdensudstillingen, men naturligvis berørte denne begivenhed flere områder i Rom. Centralstationen fra 1874 blev revet ned til fordel for en mere tidssvarende station. Samtidig var det planen at Via Cavour skulle blive hovedpulsåren til at forbinde Roms centrum med det nye EUR kvarter. Planen for Via Cavour blev aldrig realiseret. I dag løber gaden ud i Via dei Fori Imperiali ikke langt fra Colosseum og Forum Romanum.

Et nyt prestigehotel til verdensudstillingen i 1942

Den nuværende Bettoja familiens bedstefar Maurizio Bettoja var en berejst mand. I løbet af 1930’erne havde han rejst i flere europæiske lande og i USA, hvor han havde studeret moderne hoteldrift. Dette gav ham utvivlsomt flere fordele i realiseringen af Hotel Mediterraneo, som kom til at indgå i planerne for verdensudstillingen. Med verdensudstillingen var det naturligvis det fascistiske regimes mål at fremme Italiens image i udlandet og turistindustrien.

I samme periode bygges to andre kendte prestigehoteller i Rom. Det drejer sig om de to femstjernede hoteller. Hotel Hassler ligger ved Den Spanske Trappe og Hotel Bernini Bristol ved Piazza Barberini. Også disse to hoteller kan du i dag booke dig ind på.

Et eksempel på det moderne Italien på den tid var, at Hotel Mediterraneo som den første bygning i Italien havde aircondition i fællesområderne.

Hvor du i dag finder Hotel Mediterraneo var der et andet hotel der hed Lago Maggiore. Det lå i en fireetagers bygning som var bygget umiddelbart efter at Rom var blevet frataget Kirkestaten og erklæret Italiens hovedstad i 1871. Da Maurizio Bettoja fremlagde planerne for det nye hotel, blev de modtaget så godt, at bygningsprojektet blev udvidet. Det betyd blandt andet at en nærliggende bygning i Via Amendola blev eksproprieret for at kunne gøre Hotel Mediterraneo større. Projektet for det nye hotel passede så at sige perfekt ind i datidens byfornyelses-planer med den nye centralstation.

Den italienske arkitekt Mario Loretis rolle

Den romerske arkitekt Mario Loreti, som var en meget anset arkitekt dengang, har uden tvivl også spillet en rolle i hotelprojektets succes. Udover at hans arbejder stadig beundres i dag, var han meget efterspurgt. Blandt andet arbejdede han også på to de ndre romerske prestigeprojekter Hotel Hassler og Hotel Bernini Bristol.

Derudover byggede han også meget for den italienske stat. Blandt andet er han kendt for tårnet Torre CivicaPiazza Monte Grappa i byen Varese i Lombardiet. Den arkitektoniske stil er blev privilegeret var den såkaldte italienske rationalisme. En stilart som i høj grad følger de samme principper som i funktionalismen. Det var en meget værdsat stilart under det fascistiske regime, som især opførte mange administrative bygninger i denne stilart. Det kan du særligt opleve i EUR kvarteret uden for det historiske Rom.

To historiske kuriositeter ved Hotel Mediterraneo

Det smukke Art déco interiør som centralstationens ventesal

I et lille hjørne over for receptionen finder du en disk. Den fungerede i sin tid som kiosk hvor man kunne købe en række nyttige ting til ventetiden og togrejsen. Selv en is kunne man dengang købe på hotellet. Hotellets Art déco sale fungerede simpelthen som ventesal for folk, der skulle med toget fra Stazione Termini. Det var nok folk med vis social status, der kunne tillade sig denne luksus.

Jødiske flygtninge i kælderen under den tyske besættelse 1943-1944

Efter det fascistiske regimes sammenbrud blev Rom besat af tyske tropper. Den officielle dato for denne begivenhed er den 16. oktober 1943. Besættelsen slutter den 5. juni 1944 med de allieredes ankomst til Rom. Under tyskernes herredømme i byen intensiveres jødeforfølgelserne og mange forsøgte at gå i skjul eller flygte.

Med besættelsen bliver Hotel Mediterraneo valgt som et af den tyske værnemagts hovedkvarterer. Den funktionelle bygning med det unikke luksuøse interiør og den strategiske placering ved centralstationen passede godt til formålet. På trods af dette, eller måske netop fordi det virkede absurd, skjulte Bettoja familien jødiske flygtninge i den meget store kælder lige under hotellet.

I forbindelse med restaureringsarbejder er der også blevet fundet håndskrevne beskeder fra flygtningene på undersiden af skufferne på nogle værelser. Flygtningene må altså lejlighedsvis have været meget tæt på tyskerne.

Se flere Seværdigheder i Rom du bør opleve på dit første besøg i byen.


Del gerne Art déco i Rom indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af dette.