Victor Emanuel Monumentet i Rom

Victor Emanuel monumentet ved Piazza Venezia, er et italiensk nationalsymbol i Roms centrum.

Hjem » Seværdigheder i Rom » Victor Emanuel Monumentet i Rom

Victor Emanuel Monumentet regnes for det mest centrale punkt i Rom

Når du besøger Rom kan du dårligt undgå at se dette monument. Dels på grund af sin dominerende størrelse og meget hvide fremtræden, dels på grund af den centrale placering i byen. Faktisk bliver Victor Emanuel monumentet og Piazza Venezia ofte defineret som Roms mest centrale punkt. Samtidig kan det siges at være hele Italiens centrum, på grund af den nationale betydning monumentet bliver tildelt.

Kommer du ind til Roms historiske centrum med bus fra centralstationen – Stazione Termini – er det sandsynligt, at du kommer forbi Victor Emanuel monumentet eller vælger at stå af bussen her. Tager du bussen for at besøge Peterskirken eller Vatikanmuseerne, er det også muligt at tage bussen fra Piazza Venezia. Vælger du at gå den dejlige tur fra centrum til Colosseum ad Via dei Fori Imperiali, kommer du også forbi monumentet. Endelig kan du heller ikke undgå at se det, når du besøger Kapitolhøjen med den smukke Piazza del Campidoglio.

Mange synes monumentet er direkte grimt. Det er derfor ikke unormalt at høre øgenavne som ’bryllupslagkagen’, ’skrivemaskinen’ eller ’gebisset’, når romerne omtaler det. Under alle omstændigheder, må det siges at være særpræget. Både i sig selv, men særligt i forhold til Roms generelle bybillede. Samtidig er Victor Emanuel monumentet dog en spændende seværdighed i Rom. Den har en interessant historie og er fuld af romersk og italiensk symbolik.

Victor Emanuel Monumentet er et fantastisk udsigtspunkt over Rom

Selvom du måske ikke er vild med arkitekturen, kan du have stor glæde af at nyde udsigten fra terrassen på toppen af monumentet. Du kan se rigtig meget af Rom herfra, da du har udsigt 360 grader rundt. Den øverste terrasse, som hedder Terrazza delle Quadrighe, ligger i cirka 80 meters højde.

For at komme derop går du først af trapper op til Terrazza mediana. Herfra tager du en af de to glaselevatorer de sidste 40 meter op til Terrazza delle Quadrighe. Det giver en nærmest magisk fornemmelse at se byen åbne sig for dig under opstigningen. Du skal betale entré for at tage elevatoren.

Nogle af de seværdigheder og monumenter du kan nyde, er blandt andet: Peterskirkens kuppel, Kapitol, Colosseum, Forum Romanum, Pantheons kuppel, præsidentpaladset Quirinale, Marcellus Teatret og Konstantins triumfbue. På Terrazza delle Quadrighe finder du desuden adgang til kikkerter og panoramakort, der viser seværdighedernes og monumenternes beliggenhed.

Oppe på Terrazza delle Quadrighe vil du også kunne beundre de to 11 meter høje bronzeskulpturer i hver ende af terrassen. De to sejers gudinder på hestevogne bliver hver trukket af hvert deres firspand, hvilket har givet navnet til terrassen. Det er meget sandsynligt at du vil lægge mærke til de to bronzeskulpturer, når du går rundt i byen. De kan nemlig ses fra mange steder rundt om i Rom.

Victor Emanuel Monumentet som italiensk nationalsymbol

Monumentets placering i Rom – Symbolet på Det 3. Rom

Ideen om at opføre et monument for den første konge over et forenet Italien begyndte at tage form fra 1878, efter Kong Victor Emanuel 2.’s død samme år. Udover arkitektkonkurrencerne og de politiske diskussioner om selve monumentets udformning, var monumentets beliggenhed også et spørgsmål på den tid. En af grundende til at monument ligger, hvor du kan opleve det i dag, er den symbolske placering på den (næsten) rette linje mellem Colosseum og Peterskirken.

Ser du på et kort over Rom kan man jo ikke påstå, at Victor Emanuel Monumentet ligger helt lige på linjen mellem Colosseum og Peterskirken. Grunden til dette er, at monumentets placering i det oprindelige projekt var på Kapitolhøjen. Dog bliver placeringen stadig fortolket som symbolet på Rom som hovedstaden i et samlet Italien, der dels er et modstykke til kejsernes Rom, symboliseret ved Colosseum og dels et modstykke til pavernes Rom, symboliseret ved Peterskirken. Dette er af nogen blevet benævnt som Det 3. Rom.

Da Victor Emanuel Monumentet blev påbegyndt i 1885, var der et spændt forhold mellem Italien og Vatikanstaten. Vatikanstaten havde endnu ikke anerkendt Rom som Italiens hovedstad, hvilket naturligvis gav monumentet en meget stærk symbolværdi.

Læs om Italiens annektering af Rom i 1870 og hvordan Rom blev Italiens hovedstad.

Victor Emanuel Monumentet afspejler Italiens geografi og historie

Når du står foran monumentet, vil du kunne tælle 16 søjler i hovedbygningen. Hver søjle symboliserer en af Italiens dengang 16 regioner. I dag består landet af 20 regioner.

Helt nede på niveau med Piazza Venezia finder du to fontæner på venstre og højre side af monumentet. De to fontæner symboliserer Adriaterhavet (til venstre) og Det Tyrhenske Hav (til højre), som omgiver Italien i henholdsvis øst og vest. Det tredje og mindre Ioniske Hav, der grænser op til Italiens sydligste regioner, kunne man åbenbart ikke finde plads til i symmetriske bygningsværk.

Italiens ædle byer

Centralt i Victor Emanuel Monumentet står den store dominerende bronze rytterstatue af Victor Emanuel 2. På statuens base finder du de 14 såkaldte italienske ædle byer symboliseret – città nobili. Disse byer har alle været hovedstæder i de mange stater, der blev samlet til Italien. Grunden til at de er placeret under kongen der samlede landet, er at de 14 byer metaforisk betragtes som mødrene til Italien som en samlet stat med Rom som hovedstad.

De 14 byer er: Amalfi, Bologna, Ferrara, Firenze, Genova, Mantova, Milano, Napoli, Palermo, Pisa, Ravenna, Torino, Urbino og Venedig.

Italiens flora

Når du bevæger dig rundt i monumentet og kommer helt tæt på, vil du også kunne observere eksempler fra Italiens flora i relieffer. Hver plante har sin symbolske værdi. Du kan blandt andet se:

  • Palmer som står for sejer.
  • Egetræer som betyder styrke.
  • Laurbær der symboliserer tapperhed og sejrrig fred.
  • Myrte som betyder offer.
  • Oliventræer der står for fred og fællesskabsfølelse.

Moderne symboler på nationalstaten og italienernes værdier

Lader du blikket glide fra venstre mod højre på den nederste del af monumentet og springer den helt centrale del under rytterstatuen over finder du følgende symboler.

  • Styrken er symboliseret ved en skulpturgruppe i marmor, der er placeret symmetrisk med skulpturgruppe i marmor på højre side, der symboliserer Loven.
  • Harmonien er symboliseret ved en skulpturgruppe i marmor, der er placeret symmetrisk med en skulpturgruppe i marmorpå højre side, der symboliserer Offerviljen.
  • Tanken er symboliseret ved en skulpturgruppe i bronze, der er placeret symmetrisk med en skulpturgruppe i bronze på højre side, der symboliserer Dåden.

I den centrale del af monumentet under rytterstatuen finder du i centrum en statue af gudinden Roma og på hver side af denne to andre symboler på italienernes værdier. På venstre side et relief, der skal symbolisere Arbejdet og på højre side et relief, der symboliserer Fædrelandskærligheden.

Helt oppe på toppen af de to sidebygninger med søjler finder du Den Nationale Enhed og Borgernes Frihed symboliseret. Det er de to bronzestatuer af sejers gudinder på hestevogne med firspand du kan se på tæt hold, når du tager turen op på Terrazza delle Quadrighe. Nede fra Piazza Venezia kan du se de to store indskrifter ’PATRIAE UNITATI’ og ’CIVIUM LIBERTATI’ under hver statue.

Gudinden Roma

I centrum af monumentet under rytterstatuen og over Den Ukendte Soldats Grav ser du en statue af gudinden Roma – Dea Roma. Det kan umiddelbart virke underligt at man har valgt dette antikke romerske symbol til et monument, der skal udtrykke Italienernes værdier. Forklaringen er at Dea Roma fortsatte med at være et symbol for Rom efter at kristendommen var blevet statsreligion i Romerriget. Dea Roma fortsatte altså med at repræsentere byen Rom, men blev ikke dyrket som guddom længere.

I Romerriget blev Dea Roma ofte forbundet med krigsførelse og hun blev derfor afbilledet iført militærudstyr. I Victor Emanuel Monumentet har man derimod valgt at afbillede hende mindre krigerisk med blide ansigtstræk, der leder tanken hen på den græske gudinde Athene. Altså et symbol på Rom som hovedstaden i Italien, der styrer med moralsk visdom.

Den ukendte soldats grav

Lige under statuen af gudinden Roma finder du Den ukendte soldats grav. Den blev indviet ved en ceremoni den 4. november 1921, dagen for national enhed og for de italienske militære styrker. Der holdes en æresvagt over graven 24 timer i døgnet og på hver side brænder Den evige ild.

I gravmælet ligger en ukendt italiensk soldat, der faldt under Den Første Verdenskrig. Den ukendte soldats grav blev naturligvis givet en særlig værdi som nationalsymbol under Den Anden Verdenskrig og det fascistiske regime. I dag er det stadig et italiensk nationalsymbol, men graven har samtidig fået en mere universel betydning. Den ukendte soldat har nemlig modtaget de højeste militære hædersbevisninger ikke kun fra den italienske stat, men også fra USA, Frankrig og Litauen.

Rytterstatuen af Victor Emanuel 2.

I centrum af Victor Emanuel-monumentet står den store rytterstatue af Victor Emanuel 2. Den italienske konge der samlede Italien og gjorde Rom til Italiens hovedstad. Statuens placering i monumentet er meget klassisk, som det kendes tilbage fra antikken. Statuen af Victor Emanuel 2. er den eneste i hele monumentet, der ikke skal symbolisere noget. Her er kongen i egen person.

Valget af en rytterstatue kan også spores til antikken og har naturligvis det formål, at ophøje den afbildede person og understrege de krigeriske dyder. At kongen sidder til hest, viser samtidig en mand i stand til at kontrollere sin egen skæbne. Bronzen til statuen er fra Den Kongelige Hærs kanoner, der er blevet omsmeltet.

Rytterstatuen i bronze er imponerende stor. Den er 12 meter høj, 10 meter lang og vejer 50 ton. Tilsammen med fundamentet af marmor, er statuen næsten 25 meter høj. Det giver også en ide om statuens størrelse, at hesten i bronze er cirka 16 gange større end dyrets naturlige størrelse.

En sjov historie er at man, inden bronzekroppen på hesten blev lukket, organiserede en frokost inden i hesten. Der skulle have været mellem 21 og 24 personer inviteret, som kunne indtage deres måltid bestående vermouth og sandwich af inde i bronzehesten. De inviterede bestod blandt andet af Roms borgmester, en minister, en række kunstnere og flere journalister. Begivenheden blev foreviget i dette billede fra 1911.

Arbejdet med at få den 50 ton tunge rytterstatue op at stå på marmorbasen har været krævende og på kanten af hvad der kunne lade sig gøre, mente mange. Så der har virkelig været noget at fejre, da den var på plads.

Monumenter for monarkiet i Rom

Italien blev en republik i 1946. Ved en folkeafstemning om kongedømmet faldt dette til fordel for republikken og den italienske kongefamilie gik i eksil. Grunden til valgresultatet skal blandt andet findes i det italienske kommunistpartis stærke position efter afslutningen på Den Anden Verdenskrig og kongens tætte forhold til det afsatte fascistiske regime.

Udover Victor Emanuel Monumentet med rytterstatuen, er der derfor i Rom ikke mange umiddelbare tegn på at Italien har været et kongerige. En del gader og pladser har navne der henviser til monarkiet og naturligvis har også denne epoke i Italiens historie præget byen.

Dog findes der en meget kendt seværdighed ikke langt fra Victor Emanuel Monumentet, hvor du finder et vidnesbyrd om det italienske monarki. I Pantheon finder du nemlig gravmonumentet for Kong Victor Emanuel 2. Kongens gravplads ligger på højre hånd, når du træder ind Pantheon.

Museer i Victor Emanuel Monumentet

Du finder to museer tilknyttet Victor Emanuel Monumentet: Museo centrale del Risorgimento og Museo del Vittoriano. Kommer du fra Piazza Venezia og går venstre om Victor Emanuel Monumentet af Via dei Fori Imperiali og herefter af den første vej til højre, som hedder Via San Pietro in Carcere, finder du indgangen til de to museer.

Er du meget interesseret i Italiensk historie er Museo centrale del Risorgimento spændende, men det er nok ikke her du vil bruge din tid som typisk turist i Rom. Museo del Vittoriano kan derimod være interessant hvis du er kunstinteresseret. Her vises spændende kunstudstillinger, ofte over et tema, og ofte med værker udlånt af store museer fra alverdens lande. Lidt som vi kender det fra Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk.

Er italienerne meget nationalistiske?

…kunne du spørgere dig selv efter at have besøgt Victor Emanuel Monumentet. Det korte svar er nej. Historien om italienernes manglende nationalitetsfølelse er lang og kompliceret. Den kommer jeg ikke ind på her. Meget kort vil du opleve at italienernes sociale og økonomiske liv ofte er tæt forbundet til familien og den lokalitet, hvor de lever. Det er her de tætte bånd knyttes og hvad der foregår i magtens paladser i Rom ses ofte som noget der er til besvær, eller noget som magthaverne sætter i værk til egen begunstigelse. De fleste romere har aldrig elsket Victor Emanuel Monumentet.

I mange år frem til begyndelsen af 2000 stod monumentet ligefrem misligholdt og tiltrak hverken interesse som italiensk nationalsymbol eller som turistseværdighed. Dette blev ændret med den tidligere italienske præsident Carlo Azeglio Ciampi, som iværksatte en række initiativer for at genfinde værdien i de italienske nationalsymboler. Herunder restaureringen af Victor Emanuel Monumentet.

Et andet tiltag fra de år, som kom til at præge Roms bybillede med de mange bygninger der huser offentlige institutioner og regeringsbygninger, var udsmykningen med det italienske flag. Når du i dag går rundt i Rom finder du faktisk tre flag på mange offentlige bygninger. Det italienske flag er således omgivet af Roms kommunes flag på den side og Den Europæiske Unions flag på den anden. I et stort Europæisk land har vi flere tilhørsforhold, som alle spiller deres rolle i selvopfattelsen.

Nationalistiske følelser er tit forbundet til begivenheder

Der er dog øjeblikke hvor italienerne bliver italienere. Det er for eksempel når Italien vinder et Europamesterskab i fodbold eller henter 40 medaljer hjem ved de olympiske lege. Det bliver dog hurtigt hverdag igen og så er det klubfodbolden der bliver sat i højsædet.

I starten af Coronapandemien kunne vi alle opleve videooptagelser med syngende italienere på balkoner udsmykket med italienske flag. Denne nationalfølelse så vi stort set ikke noget til under anden bølge af pandemien eller siden hen. Der er mange ting at tænke på for de økonomisk hårdt ramte familier og det er ikke nationalfølelsen der kommer i første række.

Endelig bliver italienerne mere italienske når de rejser i udlandet eller kommer i kontakt med udlændinge. Blandt italienere taler vi for eksempel sjældent om italiensk mad. Det er de regionale køkkener vi interesserer os for. Det kan dog være vanskeligt at forklarer en udlænding og så bliver de unikke egnsretter nødvendigvis reduceret til italienske retter. Som italienerne naturligvis er meget stolte af.


Del gerne indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af dette.

Send this to a friend