Hotelstjerner i Rom – Sådan tyder du dem

Hvordan tyder du hotelstjerner i Rom? De fleste af os har nok en ide om hvor mange stjerner vores hotel skal have, når vi skal holde ferie i en storby. Om ikke andet finder vi ud af det når vi undersøger priserne. For naturligvis hænger pris og antallet af stjerner sammen. Men hvad vil det sige at booke et 3-stjernet hotel i Rom?

Se også hvilke hoteller i Roms centrum danskerne anbefaler.

[wpseo_breadcrumb]

Pris og antallet af stjerner

I Rom vil du opleve prisforskelle på hoteller med samme antal stjerner og næsten samme beliggenhed. For beliggenheden spiller naturligvis en stor rolle for hvilken pris du bliver tilbudt. Det hænger sammen med at en del hoteller tilbyder service udover mindstekravene til det antal stjerner de er blevet tildelt.

Finder du et billigt 3-stjernehotel skal du derfor kun forvente at hotellet lever op til minimumskravene. Finder du derimod et relativt dyrt 3-stjernehotel, kan det nok betale sig at undersøge hvilke services de tilbyder. Og om disse er vigtige for dig. Det kunne for eksempel være klimaanlæg i værelset, som kun er et krav til 4- og 5-stjernede hoteller i Rom.

Vær opmærksom på hvad der er inkluderet i prisen

At det er et minimumskrav, at der skal være internetadgang fra værelset, betyder ikke at denne service nødvendigvis er inkluderet i prisen. Det samme gælder naturligvis services som tøjvask og parkering af bil, som du altid betaler for når du gør brug af servicen. Spørg ind til de services der er betydningsfulde for dig, hvis du ikke finder information online.

Stjerneklassifikation for hoteller

Der findes forsøg på at skabe internationale standarder for stjerneklassifikation for hoteller, men det har man aldrig rigtig haft succes med. I Italien kan der også være regionale forskelle. Der findes nationale retningslinjer, men kompetencen ligger hos hver af de 20 italienske regioner. Det betyder at der kan være forskelle fra landsdel til landsdel. Det kan for eksempel være med hensyn til størrelsen af værelserne eller hvor mange sprog personalet skal kunne tale.

Er du rejsevant i andre dele af verdenen, kan du derfor ikke nødvendigvis overføre dine erfaringer direkte til hvordan der tildeles hotelstjerner i Rom.

Naturligvis siger antallet af stjerner på hotellet ikke om det er et ’godt hotel’. Det siger kun om en række minimumskrav er opfyldt. Dog skal du normalt ikke regne med meget mere plads på dit værelse i Rom, i forhold til minimumskravene. Samtidigt er det vigtigt at du søger information om hvilke erfaringer andre har gjort sig med hotellerne. Den information kan du så sammenholde med det prisniveau og det antal hotelstjerner der passer dig og din pengepung.

I Lazio-regionen, hvor Rom ligger, er det Agenzia Regionale del Turismo der har ansvaret for klassificeringen af hoteller. herunder kan se nogle af de minimumskrav som stilles til hotellerne i forhold til hvor mange stjerner de er tildelt.

Sådan tyder du hotelstjerner i Rom

Mindstekrav til 1-2-stjernede hoteller

Værelset med services

  1. Størrelsen på værelser: mindst 8 kvadratmeter for enkeltværelser og 14 kvadratmeter for dobbeltværelser.
  2. Mulighed for ekstra opredning i dobbeltværelse: er et krav.
  3. Minibar i værelset: er ikke et krav.
  4. Sikkerhedsboks i værelset: er ikke et krav, ligesom der ikke er krav om sikkerhedsboks i receptionen.
  5. Møbel til at lægge kuffert på: er ikke et krav.
  6. Telefon på værelset: er ikke et krav.
  7. TV i værelset: er ikke et krav.
  8. Internetforbindelse i værelset: er ikke et krav.
  9. Klimaanlæg i værelset: er ikke et krav.

Badeværelset

  1. Badeværelse: for 1-stjernede hoteller er det et krav at 40% af værelserne skal være med eget badeværelse. For 2-stjernede skal 80% af værelserne have eget badeværelse. Fælles badeværelser skal ligge på samme etage som værelset.
  2. Størrelsen på badeværelser: mindst 3 kvadratmeter.

Rengøring

  1. Rengøring af værelset: en gang om dagen.
  2. Skift af sengelinned: hver 3. dag.
  3. Skift af håndklæder: hver 2. dag.

Morgenmad, forfriskninger og restaurant

  1. Sal til servering af morgenmad: ingen krav om dette til 1-stjernede hoteller, mens en sal skal forefindes på et 2-stjernet hotel.
  2. Servering af morgenmad på værelset: er ikke et krav.
  3. Restaurant service: er ikke et krav.
  4. Forfriskninger: Ingen krav om egentlig barservice, men der skal være automater med drikkevarer til rådighed.
  5. Sal eller dedikeret område til bar: er ikke et krav.

Receptionen og andre hotelservices

  1. Receptionen skal være åben mindst 12 timer om dagen, med en natportier på vagt på hotellet i de resterende timer.
  2. Receptionspersonalet skal kunne tale mindst et fremmedsprog.
  3. Transport af bagage: kun i receptionens åbningstid.
  4. Opbevaring af bagage: er ikke et krav.
  5. Tøjvask og strygning: er ikke et krav.
  6. Fax- og fotokopiservice: er et krav.
  7. Tilbud om bilparkering: er ikke et krav.

Mindstekrav til 3-stjernede hoteller

Værelset med services

  1. Størrelsen på værelser: samme som for 1 og 2-stjernede hoteller. Enkeltværelser mindst 8 kvadratmeter og dobbeltværelser mindst 14 kvadratmeter.
  2. Mulighed for ekstra opredning i dobbeltværelse: er et krav.
  3. Minibar i værelset: er ikke et krav.
  4. Sikkerhedsboks i værelset: er et krav, med bokse i 50% af værelserne og en boks i receptionen.
  5. Møbel til at lægge kuffert på: er et krav.
  6. Telefon på værelset: er et krav.
  7. TV i værelset: er et krav.
  8. Internetforbindelse i værelset: er ikke et krav.
  9. Klimaanlæg i værelset: er ikke et krav.

Badeværelset

  1. Badeværelse: der skal være eget badeværelse på alle værelser.
  2. Størrelsen på badeværelser: mindst 3 kvadratmeter.

Rengøring

  1. Rengøring af værelset: værelserne skal rengøres en gang om dagen.
  2. Skift af sengelinned: hver 2. dag.
  3. Skift af håndklæder: hver dag.

Morgenmad, forfriskninger og restaurant

  1. Sal til servering af morgenmad: er et krav.
  2. Servering af morgenmad på værelset: er ikke et krav.
  3. Restaurant service: er ikke et krav.
  4. Forfriskninger: der skal være en barservice til rådighed i 12 timer.
  5. Sal eller dedikeret område til bar: er ikke et krav.

Receptionen og andre hotelservices

  1. Receptionen skal være åben mindst 16 timer om dagen, med en natportier på vagt på hotellet i de resterende timer.
  2. Receptionspersonalet skal kunne tale mindst et fremmedsprog.
  3. Transport af bagage: kun i receptionens åbningstid.
  4. Opbevaring af bagage: er ikke et krav.
  5. Tøjvask og strygning: er ikke et krav.
  6. Fax- og fotokopiservice: er et krav.
  7. Tilbud om bilparkering: er ikke et krav.

Mindstekrav til 4-stjernede hoteller i Rom

Værelset med services

  1. Størrelsen på værelser: enkeltværelser på mindst 9 kvadratmeter og dobbeltværelserne på mindst 15 kvadratmeter.
  2. Mulighed for ekstra opredning i dobbeltværelse: er et krav.
  3. Minibar i værelset: er et krav.
  4. Sikkerhedsboks i værelset: er et krav.
  5. Møbel til at lægge kuffert på: er et krav.
  6. Telefon på værelset: er et krav.
  7. TV i værelset: er et krav, med digital- eller satellit-TV.
  8. Internetforbindelse i værelset: er et krav.
  9. Klimaanlæg i værelset: er et krav.

Badeværelset

  1. Badeværelse: der skal være eget badeværelse på alle værelser.
  2. Størrelsen på badeværelser: mindst 4 kvadratmeter.

Rengøring

  1. Rengøring af værelset Værelserne rengøres en gang om dagen og nettes igen om eftermiddagen.
  2. Skift af sengelinned: hver dag.
  3. Skift af håndklæder: hver dag.

Morgenmad, forfriskninger og restaurant

  1. Sal til servering af morgenmad: er et krav, der skal tilbydes en sal til morgenbuffeten.
  2. Servering af morgenmad på værelset: er et krav.
  3. Restaurant service: er ikke et krav.
  4. Forfriskninger: der skal være en barservice til rådighed i 16 timer med mulighed for roomservice i det samme tidsrum.
  5. Sal eller dedikeret område til bar: er et krav.

Receptionen og andre hotelservices

  1. Receptionen skal være åben i 18 timer, med en natportier på vagt på hotellet i de resterende timer.
  2. Receptionspersonalet skal kunne tale mindst to fremmedsprog.
  3. Transport af bagage: er et krav.
  4. Opbevaring af bagage: er et krav.
  5. Tøjvask og strygning: er et krav, med tilbagelevering af rent tøj inden for 24 timer.
  6. Fax- og fotokopiservice: er et krav.
  7. Tilbud om bilparkering: er et krav, men kan også tilbydes gennem ekstern service.

Mindstekrav til 5-stjernede hoteller i Rom

Værelset med services

  1. Størrelsen på værelser: Enkeltværelser mindst 9 kvadratmeter og dobbeltværelser mindst 16 kvadratmeter.
  2. Mulighed for ekstra opredning i dobbeltværelse: er et krav.
  3. Minibar i værelset: er et krav.
  4. Sikkerhedsboks i værelset: er et krav.
  5. Møbel til at lægge kuffert på: er et krav.
  6. Telefon på værelset: er et krav.
  7. TV i værelset: er et krav, med digital- eller satellit-TV.
  8. Internetforbindelse i værelset: er et krav.
  9. Klimaanlæg i værelset: er et krav.

Badeværelset

  1. Badeværelse: der skal være eget badeværelse på alle værelser.
  2. Størrelsen på badeværelser: mindst 5 kvadratmeter.

Rengøring

  1. Rengøring af værelset: værelserne rengøres en gang om dagen og nettes igen om eftermiddagen.
  2. Skift af sengelinned: hver dag.
  3. Skift af håndklæder: hver dag.

Morgenmad, forfriskninger og restaurant

  1. Sal til servering af morgenmad: er et krav, der skal tilbydes en sal til morgenbuffeten.
  2. Servering af morgenmad på værelset: er et krav.
  3. Restaurant service: er et krav ligesom roomservice.
  4. Forfriskninger: der skal være en barservice til rådighed i 16 timer med mulighed for roomservice i 24 timer.
  5. Sal eller dedikeret område til bar: er et krav.

Receptionen og andre hotelservices

  1. Receptionen skal være åben hele døgnet.
  2. Receptionspersonalet skal kunne tale mindst tre fremmedsprog.
  3. Transport af bagage: er et krav.
  4. Opbevaring af bagage: er et krav.
  5. Tøjvask og strygning: er et krav med tilbagelevering af rent tøj inden for 12 timer.
  6. Fax- og fotokopiservice: er et krav.
  7. Tilbud om bilparkering: er et krav, men kan også tilbydes gennem ekstern service.

Del gerne indlægget om hotelstjerner i Rom, hvis du kender nogen der kunne have glæde af dette.